جلوگیری از نشت اطلاعات

DLP چیست؟

Data loss prevention (DLP) مجموعه‌ای از ابزارها و فرآیندهایی است که برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و اطلاعات حساس از سوی افراد خرابکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نرم‌افزار DLP، با تعریف یکسری از قوانین و سیاست‌های از پیش تعریف شده از نشت داده بر اثر اشتباهات سهوی یا عمدی و قرار گرفتن آن اطلاعات در منابع خارجی جلوگیری می‌کند.

فناوری DLP به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

  • Enterprise DLP
  • Integrated DLP

Enterprise DLP یک بسته جامع و کامل برای دسکتاپ‌ها، سرورها، ابزارهای فیزیکی و مجازی برای نظارت بر داده‌های شبکه است. اما Integrated DLP محدود به موارد خاصی است که این موارد شامل دروازه وب امن (SWG)، دروازه ایمیل امن (SEG)، محصولات رمزنگاری ایمیل، پلتفرم مدیریت سازمانی (ECM)، ابزار طبقه بندی داده و ابزارهای کشف داده‌ها می‌باشد.

DLP چیست؟

پیشگیری از نشت داده اطمینان حاصل می‌کند که کاربران اطلاعات حساس یا حیاتی را به خارج از سازمان ارسال نمی‌کنند. این اصطلاح محصولات نرم‌افزاری را توصیف می‌کند که به مدیر شبکه کمک می‌کند تا داده‌هایی که کاربران می‌توانند منتقل کنند را کنترل کنند. محصولات DLP از قوانین تجاری برای طبقه‌بندی و محافظت از اطلاعات محرمانه و حیاتی استفاده می‌کنند تا کاربران غیرمجاز نتوانند به طور تصادفی یا عمدی داده‌ها را به اشتراک بگذارند و سازمان را در معرض خطر قرار دهند.

سازمان‌ها به دلیل تهدیدات داخلی و قوانین سختگیرانه حفظ حریم خصوصی، DLP را اتخاذ می‌کنند که بسیاری از آنها دارای الزامات سختگیرانه حفاظت از داده‌ها یا دسترسی به داده‌ها هستند. علاوه بر نظارت و کنترل بر فعالیت های Endpoint، برخی از ابزارهای DLP نیز می‌توانند برای فیلتر کردن جریان داده در شبکه شرکت و محافظت از داده‌های در جریان استفاده شوند.

به منظور پیشگیری از نشت داده‌ها در سازمان DLP بر سه هدف اصلی تمرکز دارد که عبارتند از:

  • حفاظت از اطلاعات شخصی
  • حفاظت از مالکیت معنوی
  • مشاهده داده‌ها

حفاظت از اطلاعات شخصی: اگر سازمان شما اطلاعاتی مانند اطلاعات شناسایی شخصی (PII)، اطلاعات بهداشتی محافظت شده(PHI) یا اطلاعات کارت پرداخت (PCI) را جمع‌آوری و نگهداری می‌کند، به احتمال زیاد مشمول قوانینی می‌شوید که شما را ملزم می‌کند که از آن اطلاعات نگهدای کنید.

حفاظت از IP: آیا سازمان شما دارایی‌های مهم معنوی یا اسرار تجاری یا دولتی دارد که در صورت گم شدن یا سرقت، سلامت معنوی برند شما به خطر خواهد افتاد؟ در این موارد، DLP دارای راه حلی به نام Digital Guardian است که از سیستم طبقه‌بندی مبتنی Context استفاده می‌کند و می‌تواند مالکیت معنوی را به دو شکل ساختار یافته و بدون ساختار طبقه بندی نماید. در این مورد سازمان می‌تواند با سیاست‌ها و سیستم‌های کنترلی از نفوذ غیرمجاز به داده‌ها جلوگیری نماید.

شفافیت داده: آیا سازمان شما قصد دارد تا شفافیت بیشتری از داده‌های خود به دست بیاورد؟ یک راه‌حل DLP جامع برای اینگونه سازمان‌ها ارائه شده است و به سازمان کمک می‌کند تا داده‌های خود را در ENDPOINT، شبکه‌ها و فضای ابری ردیابی کنند. این به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه تعامل کاربران درون سازمان و داده‌های سازمان نظارت کنید.

علاوه بر این سه مورد که عنوان شد، DLP قادر است تا انواع مختلفی از تهدیدات دیگر از جمله، تهدیدات داخلی، امنیت داده‌های آفیس، تحلیل رفتار کاربر و سایر تهدیدات پیشرفته را ردیابی و برطرف نماید.

بهترین شیوه‌های جلوگیری از نشت داده‌ها

ابتدا شما باید هدف اصلی خود را برای جلوگیری از نشت داده‌ها تعیین کنید. آیا شما سعی می‌کنید که از مالکیت معنوی خود محافظت نمایید یا اینکه نظارت بیشتری بر داده‌های خود داشته باشید یا اینکه فقط می‌خواهید مطابق مقررات عمل نمایید؟ پس از تعیین هدف اصلی، تعیین مناسب‌ترین معماری استقرار DLP یا ترکیبی از معماری‌ها آسانتر است. چهار معماری اصلی برای استقرار DLP عبارتند از:

  • Endpoint DLP
  • Network DLP
  • Discovery
  • Cloud

نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد درگیر در برنامه DLP سازمان خود را به وضوح تعریف کنید. ایجاد وظایف مبتنی بر نقش، کنترل و تعادل بیشتری را ایجاد می‌نماید.

رویکرد اولیه خود را تعریف و اهدافی را که سریع و قابل اندازه‌گیری هستند را تعیین کنید. شما یا باید رویکرد پروژه را انتخاب کنید که در آن محدود می‌شوید و روی یک داده خاص تمرکز می‌کنید، یا رویکرد شفافیت داده را باید انتخاب کنید که در آن تمرکز اصلی شما بر کشف و طبقه بندی خودکار داده‌های حساس برای کنترل خروجی متمرکز است.

برای تعیین خط مشی‌های DLP که بر داده‌های سازمان شما حاکم است، با مدیران تجاری همکاری کنید. این باعث می‌شود تا مطمئن شوید که واحدهای تجاری از سیاست‌ها و نحوه تأثیرگذاری آن آگاه هستند.

سعی کنید فرآیندهای خود را به دقت مستندسازی کنید. این به شما کمک می‌کند تا سیاست‌ها را به طور مداوم اعمال کنید و سندی از سابقه فعالیت برای زمانی که شما نیاز به بررسی روند کار دارید به شما ارائه کند. همچنین این مستندسازی در هنگام ورود کارکنان جدید به سازمان مفید خواهد بود.

معیارهای موفقیت را تعریف و گزارش آن را با رهبران به اشتراک بگذارید. شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را اندازه گیری کنید و آنها را از نزدیک بررسی کنید تا موفقیت برنامه DLP و زمینه‌های بهبود را تعیین کنید. برای اینکه به رهبران خود تأثیرات مثبت DLP را نشان دهید، این معیارها را با آنها به اشتراک بگذارید.

چرا از Digital Guardian استفاده کنیم؟

Digital Guardian نسل بعدی پلتفرم حفاظت از داده مبتنی بر فضای ابری است. که مبتنی بر DLP، تشخیص و پاسخ endpoint، تجزیه‌وتحلیل رفتار کاربر (UEBA) در برابر همه تهدیدات است. این پلتفرم نیاز به کنسول‌های اضافی مانند EDR یا UEBA را از بین برده و به تیم‌های فناوری اطلاعات این اجازه را می‌دهد تا قابلیت‌های امنیتی خود را یکپارچه‌سازی کنند.

از مزایای این پلت فرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عمق دید: این پلتفرم رویدادهای کاربر، رویدادهای سیستم و رویدادهای داده را در شبکه، در فضای ابری و در پایگاه داده و Endpoint نشان داده و آنها را به هم مرتبط می‌کند تا به شما یک چشم اندازه 360 درجه ارائه نماید.

تجزیه‌وتحلیل واقعی: Digital Guardian برای آنالیز و ارائه گزارش‌ها، از میلیون‌ها رویداد سیستمی، رویداد کاربر و رویدادهای داده استفاده می‌کند. رویدادها دید واقع‌گرایانه‌تری را ارائه می‌کند و به تحلیل‌گران اجازه می‌دهد تا تهدیدات را هوشمندانه و کارآمدتر اولویت‌بندی کنند.

کنترل انعطاف‌پذیر: این پلتفرم کنترل‌ها را خودکارسازی می‌کند تا از نقض داده‌ها قبل از وقوع جلوگیری کند. این کنترل‌ها با فعالیت‌های شما انعطاف پذیر هستند تا مانعی در برابر فعالیت‌های تجاری شما ایجاد نکنند.

نوشته های مرتبط